שיטת הפתקים עדיין עובדת

שיטת הפתקים עדיין עובדת

נכתב על ידי Alon (05/22/05, 18:25:51)


מאת צלי גרינברג ואריק מירובסקי
 
יותר ויותר זוגות צעירים ומשפחות קונים ומוכרים דירות באמצעות הכנסת פתקים לתיבות הדואר, תליית פתקים בסופרמרקטים, בפארקים ובמקומות ציבוריים והצבת שלטי מכירה על אדני החלונות. גם מתווכים כבר עלו על הפטנט
 
 
 
 
 שלט 'למכירה' על חלון בית בתל אביב
 
 תצלום: מוטי קמחי
 
 
"זוג צעיר מחפש לרכוש דירה". לא, זו אינה סדרת ריאליטי חדשה, אלא משפט מתוך פתק שחולק לתיבות הדואר של בנייני המגורים בשכונת נווה אביבים היוקרתית. המצב הכלכלי והרצון לחסוך בתשלום דמי תיווך הובילו יותר ויותר זוגות צעירים ומשפחות לקנות ולמכור דירות באמצעות הכנסת פתקים לתיבות הדואר, תליית פתקים בסופרמרקטים, בפארקים, במתנ"סים ובמקומות ציבוריים שונים ותליית שלטי מכירה על אדני החלונות.


מדובר בטרנד חדש-ישן: השיטות הישנות והטובות של מכירת וקניית דירות, שנולדו כנראה בעיירה היהודית של שלום עליכם, חוזרות לאופנה. שיטת הפתקים ושיטת השלטים, שבשנות התשעים העליזות נסוגו לערי שדה קטנות, חוזרות לערים הגדולות, ומתברר שהן אפקטיוויות לא פחות מהשיטות הממוסדות של פרסום מודעות לוח ופניות למתווכים. גם מתווכים רבים שראו כי טוב מצטרפים לחגיגת הפתקים.


כשנשאל אותו זוג צעיר מדוע טרחו כל כך בהכנת השלטים ובחלוקתם בתיבות הדואר, ואם זוהי הדרך הטובה ביותר להשקיע את זמנם, הם סיפרו כי "יש לנו זוג חברים שבדיוק כך מצאו לעצמם דירה פה באזור. במקום שאיזה מתווך ייקח את הזמן ובסוף יציע לנו דירה רק ממאגר הלקוחות שלו, החלטנו שאנחנו נפנה ישירות למוכרים. מכיוון שאיננו יודעים בדיוק מי מוכר או למי יש כוונה למכור, החלטנו לשים את הפתקים בתיבות הדואר של כל הבניינים שמצאו חן בעינינו באזור, ואנחנו מחכים לתגובות".


מבדיקה עם כמה מחלקי פתקים נמצא כי הפתקים מחולקים בעיקר באזורים היוקרתיים של הערים הגדולות, וכי רובם מכירים את האזור בו הם מעוניינים לגור ואף סיירו בו כמה פעמים תוך שהם מסמנים לעצמם את הבניינים בהם היו מעוניינים לגור. אחד מהם הסביר כי "יש בניינים שהם מאוד מוזנחים, וזה אומר שהשכנים לא דואגים לסביבה מטופחת, בין אם בשל היותם סטודנטים ובין אם מכל סיבה אחרת. אנחנו, בכל אופן, לא רצינו לגור בסביבה כזו ועם שכנים שלא אכפת להם כיצד הסביבה שלהם נראית".


מחלקי הפתקים מספרים כי לחלוקה שתי מטרות עיקריות: להגיע לקהל היעד הספציפי שאותו הם מחפשים, כלומר לדירות שבהן הם מעוניינים לגור, ולחסוך בעלויות התיווך, שעשויות להגיע לאלפי דולרים, ובאזורים מסוימים אף לעשרת אלפים דולר ומעלה.


המתווכים השונים קלטו את הפטנט והתחילו אף הם לנסות לאתר ולתווך דירות באותה השיטה. באחד הפתקים שנמצא בתיבת דואר של בניין בשכונת יוקרה תל-אביבית נכתב: "משפחה מחפשת לרכוש/לשכור דירה בבניין זה". צלצול למספר טלפון שהושאר הוביל ישירות לסלולרי של מתווך באזור, וכשנשאל המתווך מדוע הציג את עצמו כמשפחה, הוא ענה: "אני מגיע בשם המשפחה".


גם מוכרי דירות פועלים בשיטת הפתקים, וההצלחה, כך מתברר, אינה מבוטלת. ירון, משפר דיור מחיפה, מספר כי "כשאשתי הציעה בפעם הראשונה להדביק מודעות למכירת דירה על עצים ולתלות שלט גדול 'למכירה' במרפסת, חשבתי שהיא יצאה מדעתה. כשהחלו לדפוק אצלנו בדלת אנשים שנענו לפתקים, וכשנהגים שעברו במכוניותיהם מול הבית החלו לרשום את מספר הטלפון, השתתקתי. את דירתנו הנוכחית קנינו אך ורק בגלל השלט הגדול שנתלה עליה, ונוכחתי סופית לראות שהיא צדקה".


הפתקים נתלים בכל מקום בו יוכל לראות אותם קהל היעד. "כשמכרנו את הדירה, הפתיע אותי שפתקים צנועים במכולת השכונתית ושלטים היו כל כך אפקטיוויים גם בימינו הממוחשבים", מספר ירון. "כשקניתי את הדירה החדשה כבר הבנתי מדוע השיטות הללו כל כך טובות: בניגוד למתווך, שמושך את הקליינטים האומללים לדירות בכל רחבי העיר, למרות שהם מבקשים לקנות דירה בשכונה מסוימת, ולמודעות הלוח שדורשות ממך אנרגיה גדולה כדי למצוא נכס במקום שאתה מחפש, השלטים והפתקים פונים אך ורק לאנשים שמחפשים דירות באותה שכונה". יתרון נוסף: הפעולות הללו אינן עולות כסף.


ואכן, לא פעם ניתן למצוא מכוניות שמבצעות סיבובים בשכונות מגורים רק כדי לאתר שלטי "למכירה", וגם הפתקים עם פרטי הדירה מעוררים תגובות.


ה"פטנטים" הפשוטים הללו כמעט שלא היו בנמצא בערים הגדולות לפני עשר שנים, לדוגמה. אז, האפיקים העיקריים למכירת דירה היו לוחות העיתונים והמתווכים. שיטת הפתקים היתה נהוגה בדרך כלל ביישובי פריפריה קטנים ואינטימיים, שם התיווך לא היה פופולרי. רשת רימקס, שהחלה לפעול בישראל לפני כמה שנים, ושאחד מסימני ההיכר של הסוכנויות שלה הם השלטים הגדולים, הוכיחה שהשיטה טובה גם כשמדובר במכירת דירות. כיום נוהגים גם מתווכים אחרים, כולל המתחרה הגדולה אנגלו סכסון, לתלות שלטים על דירות.


וגם כאן ניתן למצוא כמה התחכמויות של מתווכים: "אני נתקל כבר בפתקים של מתווכים שמתחזים למוכרי דירות בפתקים, וכשקונים מתקשרים הם מספרים סיפורים. קשה לי לקבל את ההתחכמויות הללו, שמורידות את התדמית של כל ענף המתווכים", אומר יצחק עוזרי מסוכנות התיווך יעד נכסים ברמת גן.